3D designer

mSymm

version 2.0 beta 4
2012/04/21

Author : Martin Yara

Symmetrize Polygon, Weights and UV with one click.
Realign points symmetry. Select Mirror Components. UV Mirroring.
Substracts polygons and clusters and Merges them back without loosing properties.

Video Demo on Vimeo

Compatible Version : Softimage 7 and above

History
2012/04/21 | v2.0 beta 4 : Improved stability.
2012/04/11 | v2.0 beta 3 : Improved speed.
2012/04/09 | v2.0 beta 2 : Undo support Added.
2012/04/07 | v2.0 beta : Total redesign of the Tool. First Beta Release.
2011/10/29 | v1.1 : Local Support Added. Bugs Fixed.
2011/09/27 | v1.0 : First Release

 


機能の説明

注意: beta4で安定度がかなり上がったようですが、念のためにシーンを保存してから使ってください。

このプラグインは非破壊ではありません。
なので、ポイントインデックスやクラスタを使っているデフォーマーやコンストレインが効かなくなったり、おかしくなったり、デフォーマーオペレーターが消えたりすることもあります。

このツールの仕組みは:

Freeze Modeling
ポリゴンを半分削除して
シンメトリーポリゴンして
ミラーウェイト
ミラーUV
FreezeModeling

Mirror All UV 機能はまだ残しているけど、不安定と思われます(まだ実験中)。

実行する方法:

Poly.Mesh メニューから「mSymm 2.0」というオプションが出てきます。それにクリックするとmSymm2のGUIが出てきます。

Symm to:
シンメトリ機能です。
- X は オブジェクトの右側を削除して、ポリゴンシンメトリして、ミラーウェイトします。
+ Xは オブジェクトの左側を削除して、ポリゴンシンメトリして、ミラーウェイトします。

ミラーウェイトにはシンメトリテンプレートが必要なので、あらかじめに用意しておいたほうが良いです。

ポーズが付いているモデルも対応していますが、シンメトリテンプレートがないと、そのポーズのジョイントの位置でシンメトリされてしまいます。

Mirror All UVs
シンメトリーする際に、全UVを0.5ピボットにして、ミラリングします。

Cut X 0
シンメトリーする際に、X=0 にナイフカットします。真中にエッジがないオブジェクトには便利。

CreateSymTemplate
単純にシンメトリテンプレートを作成するオプションです。
ウェイトが付いているモデルをいじる前につけておくと便利です。

Local Position
このオプションを有効にすると、オブジェクトのローカル座標でシンメトリされます。

Mirror UV
UVアイランドのミラーリングツールです。
Texture EditorのプリファレンスでSync Method を Components にして、
選択フィルターをポリゴンにしてUVアイランドを選択します。
これでポリゴン選択が出来ました。フリップしたい部分をXYZ Axisメニューで選んでから
Mirror UV メニューで方向を選びます。
Center Pivot (0.5) はUVの真中をピボットにするオプションです。

Select Half
オブジェクトのポイントの半分を選択します。選択したい部分はXYZ Axisメニューで設定できます。
Shift を押しながら実行すると、選択に追加モードになります。
Ctrl を押しながら実行すると、 選択から除くモードになります。


Select Mirror Components
選択されているコンポーネントをミラーリングします。ポイント、エッジとポリゴンを対応しています。
Rectangleは範囲で計算されるので、最大値と最小値の間のコンポーネントを全部選択されます。
Shiftを押しながら実行すると、選択に追加モードになります。

Symm Points
選択されたポイントの反対側をミラーリングします。このオプションはポイント移動のみになるのでUVやウェイトには影響がありません。
このオプションはシンメトリーマップを使うので、既にシンメトリーマップが付いているモデルだとポーズを付けてもミラーリングが出来ます。
シンメトリーマップが付いていないと、そのポーズでのミラーリングになります。

Separate & Merge
MergePoly
mCombineと似たような機能になります。
選択されたオブジェクトをマージして、最後に選択されたオブジェクトの名前にリネームされ、そのオブジェクトの親の下に移動されます。ウェイトとクラスターもコピーされます。

Separate Poly and Cls
ウェイトなどのプロパティーを残しながら選択している部分を切り離す機能です。
ポリゴンクラスタとポリゴンコンポーネントを対応しています。
ポリゴンメッシュのオブジェクトに実行すると、そのオブジェクトの全ポリゴンクラスタを切り離します。

Delete Source
マージや切り離す機能を実行する時に、元のオブジェクトを削除します。
無効にすると、元のオブジェクトは非表示に変更されます。


What it does

Warning : Since beta 4 It seems to be stable. Butjust in case, save your Scene before use it.

This plugin main function consists in the following steps:

Freeze Modeling
Delete Half of the Polygon Mesh
Symmetrize Polygon
Mirror Weights
Mirror UV
FreezeModeling

Therefore, your points indexes and clusters will be changed affecting cluster related constrain and operators. It will also freeze other operators.

It seems that the Mirror All UV option makes the plugin more unstable so use it carefully.

How to execute it:

In your Model Menu / Modify / Poly. Mesh menu you will find an option called 「mSymm 2.0」. Click on it and Symm 2.0 GUI will pop up.

 

Symm to:
Symmetrize Function. It deletes one side of the object, apply symmetrize polygon and mirror it's weights.
- X Symmetrizes the right part of the object and +X symmetrizes the left one.。

Mirror Weights utilizes Symmetry Template so It is recommended to create it beforehand.

If the object has been posed and doesn't have a Symmetry Template, the script will calculate the current joint position to apply the mirror weighting so you may have undesired results.

Mirror All UVs
When Symmetry is applied, all UVs will be automatically mirrored with the Pivot in UV 0.5.

Cut X 0
Applies a Knife Cut to the X=0 coordinate of the object. It is useful when the object doesn't have an edge in the middle.

CreateSymTemplate
It applies a Symmetry Mapping Template. It's just a shortcut to the built in command you find in the Animate Menu.

Local Position
All operations will be handled with local coordinates.

Mirror UV
It mirrors UV Islands.
To use it you need to set your Sync Method to Components in your Texture Editor Preferences.
Then set your selection tool with Polygon Filter, and select an UV Island in the Texture Editor.
This way you wil be selection an UV Island and their Polygon Components.

Select the Side of the object you want to flip in the XYZ Axis Menu, and the in the Mirror UV menu, choose the direction.
If you activate Center Pivot (0.5) it will Flips with the pivot in the middle of the UV map (0.5)

Select Half
This selects one half of the object. Points or Polygons.
Specify the part you want to select in the XYZ Axis Menu.
Pressing Shift while executing will Add to Selection.
Pressing Ctrl while executing will remove from selection/


Select Mirror Components
It selects the oposide side of the selected components (points, edges or polygons).
Rectangle options immitates an rectangle selection, taking as reference only the highest and lowest coordinates.
Pressing Shift will Add to Selection

Symm Points
This willi re-align the oposite side of the current selected points. This is a point only aligning so it won't affect UV or weights.

This option utilizes Symmetry Mapping so, if the object already has an Symmetry Map, it is possible to realign it even if the model has been already posed.

If the object doesn't have a Symmetry Map, it will automatically create one. But it will take as reference the current coordinates, so if you want to use it with a posed model I suggest to apply Reset Actor or reset it's controllers first.

Separate & Merge
MergePoly
This option is similar to mCombine
It will merge the selected objects, rename it to the last selected object name and re-parent it to the last selected object's parent.
It will also copy the weights and materials.

Separate Poly and Cls
It will extract the selected part from the object without losing its properties or weights.
You can use it with Polygon Clusters and Polygon selections.
If it's applied in a Polygonmesh Object, it will extract all of it's clusters.

Delete Source
It will delete the sources after Merge or Separate.
If this option is unchecked it will hide the source objects after the Merge or Separate operation.


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